Hoppa till sidans innehåll

Dalarnas Idrottsförbund är Riksidrottsförbundets regionala organisation i Dalarna. Vårt uppdrag är att stödja, företräda och leda distriktets idrott.

Foto: ULF PALM / Code 71515

#minandraidrott

Vill du bli grym på en idrott, träna flera olika!
  • Uppdaterad: 12 JUN 2019 14:19

Jimmy Birklin, tidigare landslagslöpare i orientering med guld i sprint för herrar vid VM 2001.

Min karriär startade i Utby IK i Göteborg, men under uppväxten höll jag på med flertalet idrotter t ex fotboll, bandy, längdskidor, skidorientering och löpning. 

Fördelarna med att träna olika saker är allsidigheten och man fick inspiration från flera olika tränare/ledare. Detta ledde till att jag utvecklade olika saker samtidigt både idrottsligt men även socialt och mänskligt. 

Variation och allsidigheten gjorde att det nästa aldrig blev tråkigt. Vågar också i större utsträckning tro på det jag gör samt är målfokuserad i det jag gör.

Tips till dagens unga, ha roligt, träna olika idrotter, testa saker, tro på dig själv, ge aldrig upp, utmana dig själv, skoja, skämta och lek idrott i unga år på din nivå. 

Som förälder bör man uppmuntra, stötta och engagera sig så att det blir en välbalanserad nivå på idrottandet kopplat mot skola, kompisar etc. Viktigt är också att om unga vill prova andra idrotten, skall detta inte vara några hinder utan snarare tvärtom. Mångfalden berikar och utvecklar alla människor oavsett ambitionsnivå.


 Anna Swenn Larsson, alpin landslagsåkare med VM-silver i slalom

Jag höll på med flera olika idrotter, fotboll, längdskidor, friidrott och handboll. Slalomen var alltid favoriten, men jag älskade att hålla på med olika idrotter och att träffa mina kompisar där.

Fördelarna med att träna olika saker är att man lär känna mycket folk och man får prova på olika idrotter för att se vad man tycker är roligast. Det är kul att testa både individuella idrotter och lagidrotter.

Jag kände väl ganska tidigt att jag var mer av en individualist, fast laget är extremt viktigt också. Utan laget hade jag aldrig tagit mig dit jag är idag. 

Mitt tips till dagens unga är, var inte rädda för att prova, även om du misslyckas. Ha roligt och må bra. Gör det DU vill, men glöm inte att träning gör kroppen glad. Jag mår aldrig så bra som när jag rört på mig 🙂

Föräldrar, rör er tillsammans med era barn. Hitta på saker ute i naturen. Var ute mycket. Allting behöver inte vara en prestation. Hitta något som barnen gillar och tycker är kul, även om det kanske inte alltid är det ni föredrar. Mina föräldrar ville nog innerst inne att jag skulle åka längd som ung, men det var i backen jag ville vara jämt. 


 

Simon Sköld, MMA-fighter samt kampsportare med flera SM- och VM-medaljer, dessutom utbildad idrottskonsulent, PT och kostrådgivare.

Simon var vår föreläsare i november, All träning är bra träning, vi passade på att fråga honom vad han tycker om #minandraidrott.

Jag har provat många olika idrotter innan jag hittade ”min idrott. Jag provade fotboll, handboll, gymnastik, simning, bordtennis, golf, mm, och så hittade jag kampsporten.

Inom kampsport har jag tränat och tävlat inom det mesta. Karate, Jujutsu, Kung Fu, Submission wrestling, BJJ, Thaiboxning, K1 och MMA.

Fördelen att träna olika idrotter som ung är att du kommer bli mer allsidig. Få mer intryck och enklare att hitta vad du tycker är roligt och på så sätt fortsätta längre upp i åldern.

Att träna olika idrotter har gjort mig lyhörd. Jag har tagit till mig av olika delar i olika idrotter, därefter har jag anpassat teknik efter min egna kropp och vad som passar för mig.

Mitt tips till dagens unga är att, inte vara rädd för att göra något nytt. Det är ofta så vi hittar till det vi verkligen gillar.

Till vuxna och föräldrar vill jag säga, våga låta era barn prova nya idrotter, det finns mycket hjälp att få i föreningar, våga fråga. Jag har alltid fått mycket hjälp på alla mina klubbar.


 

Annika Zell - tränare för damlandslaget i längdskidor,
tränare på DSA elit. Annnika är bl a flerfaldig vinnare av VM i skidorienteirng

Jag höll på med massor av olika idrotter, framför allt gymnastik och konståkning men även slalom. Dessutom fjällturer och andra aktiviteter med familjen. Jag fick t ex ofta vara bollkalle för min bror. 

Skidorientering började jag med först i 15-års åldern och längdåkning vid 19 års ålder.

Fördelarna med allsidig träning och rörelse är att det bygger upp kroppen. Jag är jätteglad över all min tid inom gymnastik och konståkningen. Det har hjälpt mig både inom löpning och skidåkning. Jag har varit väldigt lite skadad, det tror jag att jag har den allsidiga träningen att tacka. Angående rörelseteknik, när skatetekniken kom ”tog” jag den direkt, troligtvis tack vara all skridskoåkning.

Mitt tips till dagens unga är att det är bättre att göra lite varje dag än att t ex bara träna sin idrott två ggr i veckan. Vardagsmotion som att gå eller cykla till skolan betyder jättemycket.

Många vuxna lägger stort ansvaret på skolan, de har ansvaret för lärandet, men det är föräldrarna som måste fostra sina barn. Det är föräldrarna som måste sätta gränser för paddor mm. Vuxna måste också föregå med gott exempel och inte själva ständigt välja ex padda eller telefon. Att tycka att det är roligt att vara ute och att röra på sig är vanor man skapar tidigt. Norges exempel med söndagsstängt är jättebra, jag hoppas norrmännen värnar om det. Det finns en tradition där att söndagen är familjedag och då går många familjer på tur.


  

Alexander Galante Carlström, forward i IBF Falun
- med över 500 mål i SSL

Jag höll på med fler olika idrotter när jag växte upp, både hockey, fotboll och innebandy.

Fördelar med att träna olika idrotter var just att man fick hålla på med olika saker, men även att jag lärde känna så många nya kompisar som man aldrig annars hade träffat. Jag fick en allroundstyrka med tanke på att ingen av idrotterna var den andra lik, jag blev stark i hela kroppen, vilket är positivt.

Den blandade bakgrunden har hjälpt mig dit jag är idag. Innebandy och hockeyn är ganska lika i sig förutom underlaget. Jag fick med mig en bra balans från hockeyn där träningarna var lite mer fysisk än innebandyn. Det fick mig att alltid hålla igång och det var viktigt för mig, för jag hade väldigt svårt att sitta still när jag var liten. De andra idrotterna har jag att tacka för alla framgångar som kommit på senare tid.

Mitt tips till dagens unga är att verkligen försöka hålla på med fler sporter så länge det bara går. Alla ungar växer i olika takt och utvecklas olika. Man kan inte välja idrott när man är 12-13 år, då är man inte mogen nog att göra det! Så försök att prova på så många idrotter som möjligt så länge det bara går och kom ihåg att ha ROLIGT! 

Försök att låta barnen testa så många idrotter det bara går. Lyssna såklart på barnen, det är tillslut de som avgör vad som är roligt att göra, inte ni vuxna/föräldrar! 


 

Charlotte Kalla med flera vet hur bra det är att hålla på med flera idrotter. Tillsammans med kända idrottare lanserar Riksidrottsförbundet #minandraidrott.

En av våra föreläsare vid Mötesplats Samsyn instämmer (september 2018), Camilla Granelid har också hållit på med flera idrotter, hon kompletterade elitinnebandy med fotboll, ända till hon var 22 år. Camilla säger,

- Jag önskar att jag hade hållit på med ännu fler idrotter som yngre. Hon tillägger, man blir inte bättre av att tidigt satsa på en idrott, snarare tvärtom.

Skribent: Margareta Appell
Epost: This is a mailto link

Vill du bli grym på en idrott, träna flera olika

Mer om Riksidrottsförbundets satsning #minandraidrott.

Läs mer

Postadress:Dalarnas Idrottsförbund
Pelle Bergs Backe 3
791 50 Falun

Besöksadress: Pelle Bergs Backe 3
791 50 Falun

Kontakt:Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Vi finns på Facebook Gilla oss